header
Gobbi Hilda
 

A múzeum gyűjteményéből:

Szakkatalógus

 

           
           
           

Született: 1913. június 6.
Elhunyt: 1988. július 13.

1932 – 1935 a Színművészeti Akadémia ösztöndíjas növendéke
1935 a Nemzeti Színházhoz szerződik
1944. március 19. után illegalitásba vonult. Apjától, Gobbi Ede századostól, egy munkaszolgálatos zászlóalj parancsnokától, katonai mentesítő űrlapokat szerzett az ellenállás részére, melyeket felsőbb kapcsolatain, Horváth Árpádon és Major Tamáson keresztül továbbított
1952 megalapítja a Bajor Gizi Színészmúzeumot
1960 – 1970 a József Attila Színház tagja
1971 – 1982 a Nemzeti Színház tagja
1982 – 1988 a Katona József Színház tagja

„Én sohasem voltam »csak« színész. Hiszek abban a sokak által ostobaságnak vélt közhelyben, hogy a színész akarva-akaratlanul mindig politizál. Már csak azért is, mert másfél méterrel magasabban áll a közönségnél, amikor szól hozzá.”

Az apai ágon olasz származású Gobbi Hilda a gimnázium után a putnoki Gazdasági Felső Leánynevelő Intézetbe járt, majd a Pázmány Péter Tudományegyetem Botanikus Kertjének gyakornoka volt. 1932-1935 között a Színművészeti Akadémia ösztöndíjas növendéke.

1935-ben a Nemzeti Színházhoz szerződött. 1960 és 1970 között a József Attila Színház, 1971-től 82-ig újra a Nemzeti, majd 1982-től haláláig a Katona József Színház tagja. 1945 előtt részt vett a munkásszínjátszásban, szerepelt a Vasas Szakszervezet művészestjein és szerepet vállalt az ellenállási mozgalomban is. A német megszállás, 1944. március 19. után illegalitásba vonult. Apjától, Gobbi Ede századostól, egy munkaszolgálatos zászlóalj parancsnokától, katonai mentesítő űrlapokat szerzett az ellenállás részére, melyeket felsőbb kapcsolatain, Horváth Árpádon és Major Tamáson keresztül továbbított. A háború után tevékenyen közreműködött a Nemzeti Színház újjáépítésében, elkötelezett baloldaliként részt vett a közéletben is.

A munkás és paraszt származású színinövendékek számára létrehozta a Horváth Árpád Kollégiumot (1947), az idős és magányos színészek számára a Jászai Mari Színészotthont (1948). Szívós és kitartó munkával létrehozta a Bajor Gizi Színészmúzeumot, amelyet Bajor Gizi egykori villájában rendezett be és halálának első évfordulóján, 1952. február 12-én nyitott meg. A Színészmúzeumot az időközben elhunyt pályatársak emlékeivel még négy ízben bővítette (1974, 1981, 1985, 1987).

Színészi skálája a bohózattól a tragédiáig ívelt. Egészen fiatalon játszott öregasszony-szerepeket, de túl a harmincadik évén illúziót keltő Sasfiók (E. Rostand), illetve Nyilas Misi volt (Móricz Zsigmond: Légy jó mindhalálig).

„Nézd csak, ezt a kis szobrot Márkus Emíliától kaptam a Sasfiók premierjére, az ágyam feletti ikon Agárdi Gábor munkája… A sok kis Napóleon-szobor egykori mániámról tanúskodik. De gyűjtöttem én sok mást is – amint látod: kolompokat, kancsókat, tolltartókat.”

„Látod azt a deszkát? A Nemzeti Színház egy gerendájából való. Mellette a bekeretezett bársonydarabka – a Nemzeti Színház kárpitja volt.”

„Egyszer elkezdtem számolni: száznál biztosan több öregasszonyt játszottam; York hercegnétől a Vénasszonyig talán százötven is megvan. De mindegyik más sors, más jellem. Igaz, nagyon fiatalon kezdtem…”

„– Mit adott neked a Katona József Színház társulata?
– Lehetőséget arra, hogy fiatalodjak köztük. Ha az ember nem akar öreg fejjel teljesen begyöpösödni, szüksége van a fiatalokra.
– És mit adtál te a Katona József Színháznak?
– Elsősorban szeretetet. Mondhatnám azt is, hogy kezdettől velük voltam, és volt valami szerepem a dolgok alakulásában, a színház születésében. Mégis, a legfontosabb, hogy igyekszem szeretet adni a körülöttem lévőknek. Nemcsak azért, mert ma szerintem ez az egyik legjobb együttes, hanem azért is, mert a magam fiatalkorára, az 1945 és 1952 közötti Nemzeti Színházra emlékeztet.
– Szerényen fogalmazol. Én azt mondanám, hogy a legjobb…
– Ha én mondom: szerénytelenség.
– Akkor majd leírom én. De ami a hasonlatot illeti, azért csak más volt akkoriban az élet és a színház is.
– Nem vitás. De nekünk, akik csináltuk, mégis az volt a hőskor, a lázas ifjúság, az a régi volt az igazi közösség. És ha voltak is bajok, hibák, nem szerencsés, ha elfeledkezünk arról, hogy komoly dolgok is születtek abban a színházban. Új szerzők, új művek, új égtájak felé nyitottunk. Major nemcsak rossz szovjet darabokat szerzett, de ő hozta be a színházba Gorkijt és Osztrovszkijt is. Shakespeare és Moliere háziszerzők lettek. És rengeteg volt a nagyszerű színész. A Nemzetinek valaha olyan erős társulata volt, hogy Bartos Gyula játszhatta Az ember tragédiájában Michelangelót. Nem biztos, hogy egy társulatban túl sok sztárra van szükség. Hiszen a repertoár nem monodrámákból áll. A Katona József Színháznak ma már van egy-két ragyogó sztárja – hadd ne nevezzem meg őket –, de a színház igazi erőssége: az együttes.
– Mitől jó egy színházi közösség?
– Elsősorban a közös elvektől, céloktól. De nem mindegy az sem, hogy az emberek a szinkronból holtfáradtan érkeznek a próbára, próba után rohannak Ceglédbarcikára haknizni, meg a kocsival a szervizbe, és előadás után várja őket a filmstáb – vagy együtt élnek, mint ahogy mi éltünk a régi Nemzetiben. Amikor senkinek sem volt kocsija, de a színészek a kocsmaasztalra is a szerepeik maszkját rajzolták. A legfontosabb téma a közös ügy volt, hogy ki milyen lesz az éppen próbált darabban. Azután tervezgettünk egy majdani nagyszerű, szabad színházat. Németh Antal idejében, volt hogy egy évadban 18 szerepet játszottam. Vasárnap délelőtt mondjuk a Sasfiókot, délután a Niskavuri asszonyok egy szerepét, este pedig Aase anyót a Peer Gyntben.”

A Peer Gynt 1958. február 21-i felújítása az elszalasztott nagy lehetőség szomorú és tanulságos példája.
Már a próbák is balszerencsésen indulnak. A próbakönyvek tanúsága szerint nemegyszer botrányos összeszólalkozásokba torkolló viták alakulnak ki a rendező és a címszerepet játszó Ladányi Ferenc között.

Gobbi Hilda, aki huszonnyolc éves, amikor először játssza Asét, és még az 58-as felújításkor is négy évvel fiatalabb a fiát játszó Ladányinál. A szerep évtizedekre összenőtt Gobbi személyével, meghatározta és kijelölte egész pályáját.

 
content_bottom
footer